|
Integrovaná výuka a interdisciplinární přístup v chemii a biologii v prostředí českých škol.
Kotvaltová Sezemská, Karolína ; Petrželová, Simona (vedoucí práce) ; Čížková, Věra (oponent) ; Bayerová, Anna (oponent)
Tato práce se zabývá tématem integrované výuky v prostředí českých škol, konkrétně těmito hlavními otázkami: Jaký stupeň integrace preferují čeští učitelé pro úroveň středních škol? Jakým způsobem je možné podpořit integrovanou výuku na středních školách? Z těchto otázek plynou následující hlavní cíle: zjistit, jaký stupeň integrace přírodovědných předmětů preferují čeští učitelé pro úroveň středních škol; zjistit hlavní překážky zavádění integrované výuky; zjistit faktory, které mohou napomoci častější integraci poznatků; vytvořit podporu pro integrovanou výuku na českých středních školách. Za účelem dosažení těchto cílů bylo provedeno především dotazníkové šetření mezi středoškolskými učiteli doplněné o informace z rozhovorů s akademickými pracovníky Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Z výsledků dotazníkového šetření vyplynulo, že respondenti preferují zachování samostatných přírodovědných předmětů s důrazem na mezipředmětové vztahy. Za hlavní překážky označili respondenti skutečnost, že se související témata v chemii a biologii neprobírají ve stejnou dobu, nedostatečné znalosti z druhého oboru či nedostatek výukových materiálů. Hlavním faktorem, který pak může napomoci respondentům s častější integrací poznatků z biologie a chemie, pak jsou vhodné výukové materiály. Respondenti uvedli,...
|
|
Koncept psychického systému v teorii sociálních systémů Niklase Luhmanna
Kroufek, Marek ; Bureš, Jiří (vedoucí práce) ; Hanzal, Petr (oponent)
Tato práce se formou teoretické stati zaměřuje na dílčí koncept teorie sociálních systémů Niklase Luhmanna, psychický systém. Jejím cílem je tento koncept v Luhmannově díle identifikovat a představit jeho strukturovaný a ucelený popis. Vedlejším záměrem práce je pak představení Luhmannovy teorie a uvedení příkladu, jak je možné s ní pracovat. V první části práce shrnuje základní prvky teorie sociálních systémů a vysvětluje některé jeho pojmy, se kterými se v dalších částech následně pracuje. Analytická část práce na základě rešerše Luhmannových děl kompiluje zmínky o psychickém systému a ty následně strukturuje a vysvětluje v kontextu. Následně je v poslední části práce na základě této analýzy provedena syntéza zjištěných poznatků a psychický systém společně se sociálním systém je definován v rámci teorie sociálních systémů jako smyslově-konstitutivní autopoietický systém a jsou vymezeny jejich vzájemné podobnosti a odlišnosti. Poté je navržen možný model vnitřní struktury psychického systému a vysvětlen význam vědomí pro komunikaci a tím i sociální systémy. V závěru jsou diskutovány možné implikace a aplikace v sociologii. Klíčová slova Teoretická práce, teorie sociálních systémů, sociální systémy, psychický systém, interdisciplinární přístup, teorie vědomí, Luhmann.
|
| |
|
Mezioborové vztahy fyziky a chemie v přírodovědném vzdělávání
Konečný, Martin ; Valenta, Jan (vedoucí práce) ; Rusek, Martin (oponent)
Název práce: Mezioborové vztahy fyziky a chemie v přírodovědném vzdělávání Abstrakt: Tato diplomová práce se zabývá tématem mezioborových vztahů fyziky a chemie v přírodovědném vzdělávání. V rámci jejího řešení byly na základě literární rešerše vybrány témata a přístupy vhodné k integraci fyziky a chemie. V diplomové práci jsou vytvořeny výukové materiály včetně pracovních listů ke třem tématům (Vývoj vesmíru a vznik prvků, Luminiscence aneb světélkování, Vlastnosti organických látek) vhodným k integraci fyziky a chemie. Materiál s tématem Vývoj vesmíru a vznik prvků je z větší části tvořen studijním textem pro učitele a kratším studijním textem pro žáky. Materiál s tématem Luminiscence aneb světélkování je založen na samostatném bádání žáků s vyrobenou UV lampičkou, doplněný o teoretické poznatky z vytvořené powerpointové prezentace. Materiál s tématem Struktura a vlastnosti látek, jehož součástí jsou tři části Parafín, Svíčka a Vlastnosti vybraných organických látek, je určen pro praktickou aktivitu a samostatné bádání žáků. Výukové materiály byly ověřeny učiteli na společných setkáních a seminářích. Diplomová práce se též věnuje evaluaci těchto výukových materiálů expertní skupinou středoškolských učitelů a jejich posouzením na základě předem vymezených kritérií. Metodou šetření byl dotazník a diskuze s...
|
|
Franz Pöchhacker - přední rakouský translatolog
Kousalová, Karolína ; Čeňková, Ivana (vedoucí práce) ; Špirk, Jaroslav (oponent)
Teoretická diplomová práce se zabývá dílem teoretika tlumočení Franze Pöchhackera. Práce představuje Pöchhackerova východiska a analyzuje jeho teoretickou tvorbu i empirický výzkum v hlavních oblastech teoretikova zájmu. V chronologické posloupnosti tak zachycuje Pöchhackerovu práci v oblasti konferenčního simultánního tlumočení, pojímaného jako komplexní jednání, vývoj jeho zájmu o kvalitu tlumočení a komunitní tlumočení a rovněž Pöchhackerův pohled na tlumočení jako vědní disciplínu a její dělení dle nejrůznějších parametrů. Práce rovněž poskytuje přehled nejvýznamnějších kritických reakcí na Pöchhackerovu tvorbu. Klíčové pojmy: Franz Pöchhacker, interdisciplinarita, integrující pojetí, hypertext, kvalita tlumočení, komunitní tlumočení, memy tlumočení, 2½D model tlumočení
|
| |
| |